RANI NAIR

Jag arbetar som dansare och koreograf och intresserar mig för idéer om post koloniala konflikter och kroppen i sociala sammanhang. I år är jag stipendiat på SITE Stockholm, håller på att utveckla föreställningen Future Memory till en föreställning i teaterrummet, har residens på Dansens Hus i Stockholm, och är antagen till Mejan residents på Kungliga Konsthögskolan. Sedan 2011 är jag också medlem konstgruppen Ful, som består av konstnärer aktiva inom performance- och scenkonst, musik/ljud, litteratur, illustration, grafisk design, möbeldesign och webb. Ful ser queerfeministiska och postkoloniala tankar och idéer som en viktig del av det konstnärliga uttrycket.

 

Några av mina största projekt är ett samarbete varit med en trio, WE INSIST, som jag utvecklat tillsammans med danskonstnären Mia Habib (NO) och ljudkonstnären Jassem Hindi (FR). Utgångspunkten för projektet är identiteter i konflikt, ett nomadiskt projekt som tagit oss över både nations och genre gränser. Bl. a. producerade vi en katalog med texter och bilder i samband med premiären på Dansens Hus Oslo november 2009.

Ett annat projekt som jag är stolt över är Pepparkakeland, en anti-rasistisk föreställning som problematiserar mångkultur och integration och som utvecklades under ett residens på Världskulturmuséet i Göteborg och nådde sin kulmen då jag bjöds in för att spela den för alla högstadieungdomar i Svedala kommun hösten 2009.

 

Jag har koreograferat, dansat och gjort research i bl.a. Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Österrike, Madagaskar, Indien, Mongoliet, Frankrike, Estland, m.m. Mitt intresse för identiteter har tagit mig till studier inom olika rörelse praktiker och och experiment med hybrida dansformer.
Jag har deltagit i workshops med bl. a. Mark Tompkins, Ori Flomin, Martin Kilvady, Ong Keng Sen, Wendy Houstoun, Jonathan Burrows, Andrew Harwood, Jan Ritsema, Mårten Spångberg, Sören Larsson och har arbetat för olika projekt och grupper såsom Julie Nioche/A.I.M.E. (FR), Shobana Jeyasingh (UK), Roger Sinha (CA), Attakalari (IN), Annika B Lewis/Kassandra production (DK).
2004 ingick jag i Dansens Hus satsning på unga koreografer, 2006 framförde jag som första koreograf från Sverige mitt eget verk vid CND Paris och 2007 presenterades jag mig inom ramen för IDEE-nätverket under Carte Blanche vid Tanzquartier Wien.

Jag samarbetar med det konstnärsdrivna nätverket "Sweet & Tender collaborations" genom diverse projekt, första gången i Portugal 2008 och senast som samordnare av ett möte i Sverige under Göteborgs dans & teater festival augusti 2010, där vi under fem dagar träffades och arbetade med det omöjliga uppdraget att tillsammans repetera och framföra en musikal på temat ”End of Capitalism”, på scenen Atalante. Vi deltog också i olika konstnärliga samtal, då vi fokuserade på etiken bakom våra arbetsmetoder och hur produktionsvillkoren påverkar kvalitén och det estetiska uttrycket.

 

Jag har deltagit som mentor i projektet Ta Plats! (Riksförbundet för Folkmusik och Dans), varit ordförande i referensgruppen för Internationella Dansprogrammet på Konstnärsnämnden och suttit i Styrelsen för WISP (Women In Swedish Performance arts) samt Rörelsen – koreografer i Skåne.

 

Ladda ner CV här

Foto Imre Zsibrik

Foto Imre Zsibrik

Foto Imre Zsibrik

 

 

I’m interested in ideas of post-colonial conflicts and of the body in social contexts.

 

My major last performance Future Memory is based on my inheritance of Kurt Jooss’ choreographic work with the Indian dancer Lilavati. This project was co-produced by Cullberg ballet, The House of Dance Stockholm and Dansstationen, and played at SEAD Salzburg, Ignite festival India, ImpulsTanz Vienna and SIFA Singapore. This project also formed the basis for the research during a post-master course at the Royal Institute of Arts in Stockholm.

 

I’ve performed and toured with Shobana Jeyasingh dance co, Jayachandran Palazhy (Imlata dance co and Attakalari), Roger Sinha, Julie Nioche. Collaborated with the network Sweet and Tender Collaborations since 2008, been on the advisory panel for Swedish arts grant’s committee and have performed widely internationally, including Syria, Morocco, India, Madagascar, Iceland, Mexico, many of them with the trio We Insist which she formed with Mia Habib (NO) and Jassem Hindi (FR). I’ve studied Bharata Natyam (traditional Indian dance), Kalarippayattu (martial arts), during multiple visits to India and yoga has been a part of my practice for over ten years.

 

As a scholarship student at the London Studio Centre in the mid 1990’s, I got a solid training in western contemporary dance, drama and singing, and was introduced to London’s vibrant club scene. I was heavily influenced by the music scene, by the media called, the “Asian underground scene”, and my first first choreographic works was set to specially composed music by the late musician and Dj State of Bengal, the maker of the club anthem “Flight IC408”.

 

Last year I continued to tour Future Memory, performed in an anti-nationalistic cabaret about the inhuman migration politics of Europe and danced in a feminist performance with three other women from three different countries on stage with two tons of water. I also established a new artistic base for myself in the south of Sweden. And initiated a new artistic collaboration with the legendary Indian dancer Astad Deboo. These are some of the different ways and places that it appeared:

Touring Future Memory to festivals Ignite Delhi, ImpulsTanz Vienna and to Singapore International Festival of arts. Performed in Europa Europa – by the art collective Ful and electronica duo The Knife; to festivals at Vooruit, Kampnagel and to Incubate festival Tilburg. Performed in Matter by French choreographer Julie Nioche; Nantes, Strasbourg and Vannes. Organised Lund International Choreography Assembly (LICA #1), a choreographic symposium of minority voices in European contemporary dance. Worked with Swedish choreographers, Malin Hellkvist Sellén and Tove Sahlin both at Malmö City Theatre.